diumenge, 20 de desembre del 2009

5. Tancament de l'assignatura i avaluació

Ara que arribem a les acaballes del semestre és bon moment per valorar la feina feta i el grau de satisfacció amb l’assignatura “d’Interculturalitat i educació” .

Valoració del bloc
La utilització dels recursos TIC són un bon element per facilitar l’aprenentatge, i en el nostre cas, el bloc m’ha servit com a eina per estructurar els coneixements treballats amb les diferents PACs. No obstant això, la finalitat principal va més enllà que ser una simple carpeta o portafolis, el bloc m’ha facilitat la reflexió del procés portat a terme durant tot el semestre i m’ha permès interioritzar els continguts de l’assignatura d’una manera molt més significativa. Cal destacar que gràcies a la utilització del bloc, ha estat molt més fàcil l’acompanyament amb la resta d’estudiants del procés d’aprenentatge i és que el fet de compartir i llegir les aportacions dels companys abans d’escriure les reflexions, ha estat un element clau a l’hora de construir els coneixements.
Es força curiós la quantitat de recursos que pots trobar en els blocs del companys per complementar els continguts treballats amb els mòduls i les PAC de l’assignatura. Aquest doncs seria un altre argument que ens contextualitza la utilització del bloc a un aprenentatge col·laboratiu, on a part de les activitats d’avaluació continuada, he pogut aprendre molt del que tenen recollit els companys. L’únic incís, només em resta disposar de més temps per consultar i desar amb més deteniment aquests recursos d’interculturalitat que tant m’han agradat (ara que s’acaba l’avaluació!). Així doncs, en un futur voldria ampliar els coneixements recollint en el meu bloc aquests recursos i aplicar-los posteriorment a la meva realitat professional de docent.

Valoració de l’assignatura
L’opinió personal respecte l’assignatura és molt positiva, ja que s’ha emprat una metodologia molt encertada per desenvolupar un aprenentatge significatiu en tots nosaltres. Vinculat amb el paràgraf anterior, penso que ha estat un encert crear un bloc des de la consultoria per enllaçar els blocs dels companys, ha estat una manera de facilitar la interacció per compartir coneixements.
Pel que fa al recull d’articles publicats al bloc, en referència a les diferents PACs, he quedat ben sorprès de les reflexions que he llegit i del grau d’aprofundiment observat a partir de la primera entrada. Ha passat molt des d’aquell inici, on recollia les expectatives vers la interculturalitat i tot el procés que s’havia d’afrontar. L’activitat del debat la recordo com força laboriosa per la quantitat d’aportacions que hi havia de la resta de companys. No obstant això, penso que va ser molt enriquidor ja que va ser una font d’interacció molt important i a més, em va servir per plasmar la teoria dels mòduls a un supòsit pràctic, que per cert, em va agradar molt i em va servir per clarificar els conceptes de l’assignatura. Seguidament vam arribar a la WQ, un altre recurs TIC molt interessant i que m’ha sorprès gratament, per les possibilitats que pot oferir en un entorn educatiu. Però com molt bé he pogut comprovar en altres situacions, aprendre i familiaritzar-te amb un entorn i amb un continguts que no domines implica esforç i feina, i això és el que vaig experimentar elaborant aquesta PAC. La part positiva és que em va agradar molt i vaig disfrutar, però em va desgastar. Quant als comentaris del bloc, vaig trobar molt similar el 3 i el 5, no obstant això és complementaven i aprofundien en la reflexió del procés i del resultat del recurs que nosaltres mateixos havíem elaborat. Sense cap mena de dubte va ser tot un repte! Finalment l’activitat d’avaluació de recursos en línia referent a la interculturalitat, que va ser més lleugera que l’anterior i em va permetre comprovar la quantitat de recursos que hi ha a la xarxa, i que sense aquesta activitat, possiblement no hagués descobert. Valoro aquesta activitat també com a positiva ja que l’estructura de la fitxa t’oferia un acompanyament en l’estructuració dels continguts a l’hora de valorar-lo des de la perspectiva intercultural.
Arribats aquest punt, l’últim article del bloc resulta molt interessant per tancar aquest procés de reflexió i autoavaluar les diferents activitats treballades durant el semestre, comprovant els grau d’assoliment dels continguts de l’assignatura i l’aprofitament dels recursos (sobretot bloc i WQ).
Finalment acabo amb la reflexió que realment he experimentat un cop més: “fent és com s’aprèn”. Fins aviat.